Σελίδες

26 Μαΐου 2017

Το μέλλον της εργασίας

Για την Jess Kimball Leslie, Chief Futurist της OgilvyRED, η συνέντευξη του Barack Obama στο περιοδικό New Yorker στα τέλη του περασμένου Νοέμβρη ήταν κάτι σαν κλήση αφύπνισης. «Οφείλουμε να επανασχεδιάσουμε το κοινωνικό συμβόλαιο σε μερικούς πολύ σημαντικούς τομείς μέσα στα επόμενα 20 χρόνια. 



Σε κάποιο σημείο, όταν το πρόβλημα δεν θα είναι το Uber αλλά τo Uber χωρίς οδηγούς και οι ακτινολόγοι θα χάνουν τη δουλειά τους εξαιτίας της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ), τότε θα πρέπει να ανακαλύψουμε τον τρόπο που θα μας επιτρέπει να έχουμε μια κοινωνία και μια οικονομία με συνοχή, στις οποίες όμως η παραγωγικότητα και η παραγωγή πλούτου δεν θα συνδέονται αυτόματα με τις πόσες ώρες εργάζεσαι και οι δεσμοί παραγωγής και διανομής θα έχουν, τρόπον τινά, διαρραγεί», ανέφερε ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, με τον οποίο φαίνονται να συμφωνούν και σημαντικοί ακαδημαϊκοί. 
Καθηγητές όπως ο Joseph Stiglitz ή ο Thomas Piketty έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας πως η οικονομία έχει αρχίσει να αλλάζει ριζικά και ως εκ τούτου θα πρέπει να τροποποιήσουμε τον τρόπο με τον οποίο δομείται η κοινωνία, προκειμένου να ανταποκριθούμε αφενός στις απαιτήσεις αφετέρου στους περιορισμούς της. 
Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνει η Jess Kimball Leslie, οι πλέον οραματιστές CEO΄s διεθνώς έχουν σιωπηλά προετοιμάσει τα επιχειρηματικά τους μοντέλα για έναν κόσμο όπου η οικονομία δεν θα είναι πλέον δομημένη γύρω από την έλλειψη πόρων (όπως για παράδειγμα το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο), αλλά στη βάση της απεριόριστης αφθονίας τους (όπως για παράδειγμα ο ήλιος). Πρόκειται για αλλαγή που όταν συντελεστεί πλήρως, πρόκειται να επιφέρει μια εντελώς νέα πραγματικότητα.


Τα νέα επαγγέλματα

Μέσα σε αυτό νέο περιβάλλον, η Chief Futurist της OgilvyRED υποστηρίζει πως θα αναδυθούν νέα επαγγέλματα και νέες υπηρεσίες με αφετηρία τη σκέψη πως τα πάντα «θέλουν να είναι ελεύθερα». Σαν χαρακτηριστικά παραδείγματα, η Jess Kimball Leslie αναφέρει το μοντέλο των New York Times, που επιτρέπουν σε όλους να διαβάσουν 10 άρθρα τους σε μηνιαία βάση και χρεώνουν αυτούς που επιθυμούν μεγαλύτερη πρόσβαση. Η Hulu και το YouTube είναι δωρεάν εάν περιλαμβάνουν διαφημίσεις, αλλά δίνουν και τη δυνατότητα να τις αποφεύγεις εάν καταβάλλεις τη σχετική συνδρομή. Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα η Jess Kimball Leslie θεωρεί πως η εργασία όπως τη γνωρίζουμε μέχρι σήμερα βιώνει τις τελευταίες της ημέρες. Όπως αναφέρει, η εργασία δεν αποτελεί πια απλά έναν τρόπο διανομής πλούτου εντός της κοινωνίας. Ως εκ τούτου, υποστηρίζει πως οι νέοι θα πρέπει να μην εξετάζουν πια την εργασία ή τις προοπτικές καριέρας με κριτήρια του παρελθόντος, αλλά να έχουν στο μυαλό πως στην ουσία θα αναλαμβάνουν διάφορα projects το ένα μετά το άλλο και αυτό που θα έχει μεγαλύτερη σημασία από την όποια εταιρική επετηρίδα θα είναι η ατομική ευθύνη και υπευθυνότητα. «Τα σημερινά παιδιά δεν θα έχουν καριέρες με τη μονοσήμαντη σημερινή έννοια. Αντιθέτως, θα έχουν κάτι που θα μοιάζει με ένα επαγγελματικό οικοσύστημα, μια ακολουθία πραγμάτων που θα κάνουν για διάφορους λόγους», αναφέρει χαρακτηριστικά, ενώ επισημαίνει πως θα υπάρχουν οι “mini careers”. Kαθηγητές, για παράδειγμα, θα πωλούν τις σημειώσεις τους ή το αναλυτικό πλάνο των μαθημάτων τους σε συναδέλφους, ενώ ήδη έχουν αναδυθεί οι “urban farmers”, που μέσα στον αστικό ιστό και ενώ έχουν και άλλη απασχόληση, καλλιεργούν προϊόντα και τα διανέμουν, αξιοποιώντας τις επαφές τους και τα νέα κανάλια που έχουν στη διάθεσή τους.


Τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα

Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, είναι ξεκάθαρο, κατά τη γνώμη της, πως όσες ανταποκριθούν στις αλλαγές που έρχονται στα επόμενα δέκα χρόνια, θα έχουν τη δυνατότητα να βγάζουν χρήματα με πολύ λιγότερους υπαλλήλους σε σχέση με σήμερα. Σε αυτό το πλαίσιο, τονίζει πως εξαιρετικό ενδιαφέρον θα έχει ο τρόπος με τον οποίο οι διάφοροι κάδοι θα μπορέσουν να εκμεταλλευθούν προς όφελός τους τις “mini careers”, που θα υπάρχουν διεθνώς. Ακόμη σημειώνει πως ωφελημένες θα βγουν επιχειρήσεις που θα μπορούν να προσφέρουν (και να πουλήσουν) κάποιο είδος πιστοποίησης σχετικά με το αντικείμενό τους. Στο μέλλον μπορούν να υπάρχουν τεχνίτες διαπιστευμένοι από κάποιο μεγάλο κατάστημα εξοπλισμού, για παράδειγμα. Επίσης, η εποχή φαίνεται πως θα ευνοεί το λεγόμενο freemium μοντέλο, αλλά και την πώληση υπηρεσιών όπως η ενοικίαση ρούχων ή το leasing αυτοκινήτων, για παράδειγμα, ή το service ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών που μπορούν να υπερισχύσουν σε σχέση με τη σημερινή συνήθη πρακτική της πώλησης προϊόντων- και της κατοχής τους από τον καταναλωτή. Βέβαια, θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως σύμφωνα με την Jess Kimball Leslie, όλα αυτά δεν σημαίνουν πως η φιλοσοφία και η κουλτούρα των start-ups θα γίνεται όλο και πιο ισχυρή. Αντιθέτως, θεωρεί πως στην οικονομία του μέλλοντος, η φιλοσοφία αυτήν δεν θα διαδραματίζει τον κυρίαρχο ρόλο που έχει αυτή τη στιγμή. «Ο μη έμπειρος 20χρονος με την κουκούλα δεν θα είναι ο business guru μας», αναφέρει και υπογραμμίζει πως μετά από πρόσφατα φαινόμενα με start-up-φούσκες, όπως οι Theranos, Lending Club, Zenefits, και Hampton Creek, οι επενδυτές θα είναι πιο υποψιασμένοι, πιο σκληροί και, φυσικά, πιο φειδωλοί στις κινήσεις τους.


Βασικό εξασφαλισμένο εισόδημα

Τέλος, θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως η Jess Kimball Leslie εκτιμά πως στη νέα αυτή οικονομία και κοινωνία θα πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια να εξασφαλισθεί ένα βασικό ελάχιστο εισόδημα για όλους. «Υπάρχει μέλλον εκεί έξω για όλους μας, για τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας. Περιλαμβάνει την επανεφεύρεση της επαγγελματικής καριέρας και νέες προσδοκίες για την επιχείρηση. Όπως κατορθώσαμε να αντιμετωπίσου- με τη μαζική μόλυνση λόγω των εργοστασίων και τη δυστυχώς διαδεδομένη παιδική εργασία όταν η Βιομηχανική Επανάσταση έδωσε τη θέση της στην τεχνολογική, μπορούμε, επίσης, σήμερα να εγκαταλείψουμε την ακραία ανισότητα, αντιμετωπίζοντας την σαν μια ακραία οικονομική συνθήκη», αναφέρει.


Who is who

Η Jess Kimball Leslie είναι η Chief Futurist της OgilvyRED και συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων futurists στο κόσμο. Έχει εργαστεί για πελάτες όπως οι Reuters, Chanel, American Express, Samsung, The Home Depot, The Campbell Soup Company και Johnson & Johnson, συνδράμοντάς τους στην παρουσίαση προτάσεων για το μέλλον. Η ετήσια έκθεσή της για τις τάσεις στον κόσμο είναι εξαιρετικά δημοφιλής, ενώ άρθρα και απόψεις της εμφανίζονται σε media όπως τα Wired, The Guardian, The New York Observer, The Huffington Post, USA Today, The Atlantic, TechCrunch και Elle. Είναι μια από τις συγγραφείς του βιβλίου "The Hustle Economy: Transforming Your Creativity Into A Career", ενώ φέτος εκδόθηκε το πόνημά της "I Love My Computer Because My Friends Live In It".