Η μαιευτική μέθοδος του Σωκράτη στην καθημερινότητα μας.

Μέχρι χθες σε μια υγιή επιχείρηση, οι ερωτήσεις υπαλλήλων προς τα στελέχη θεωρούνταν χαμένος χρόνος και σαφώς αντιπαραγωγικές. Κανείς υπάλληλος δεν είχε την δυνατότητα να εκφράσει μια απορία γιατί φαινόταν ότι αμφισβητούσε την εξουσία.







Φανταστείτε σ’ ένα εταιρικό meeting, να σηκώσει το χέρι κάποιος και να εκφράσει μια απορία του τύπου: «Γιατί το κάνουμε τώρα αυτό;» ή «Δεν μπορώ να καταλάβω πώς να δράσω;», όλοι θα τον κοιτούσαν σαν εξωγήινο.

Όποιο εγχειρίδιο καλού- ικανού υπαλλήλου κι αν διαβάσετε θα βρείτε πως: αν θέλει ένας εργαζόμενος να διατηρήσει τη θέση του, θα πρέπει να είναι πρόθυμος να ακούει και να κάνει ότι του ανατεθεί, χωρίς ερωτήσεις και απορίες. Οι ερωτήσεις έχουν θεωρηθεί ενοχλητικές και προβοκατόρικες για την ιεραρχία.

Σήμερα, αυτό το σκηνικό αρχίζει και αλλάζει. Οι περισσότεροι ειδικοί σε θέματα επιχειρησιακής έρευνας έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το μέλλον ανήκει σε αυτούς που μπορούν να διατυπώσουν έξυπνα ερωτήματα και να πάνε παραπέρα την υπηρεσία, το προϊόν ή την ιδέα που αντιπροσωπεύουν.

O Warren Berger μας αναλύει τα βήματα που πρέπει να κάνουμε για να προχωρήσουμε τη δουλεία μας ένα βήμα παραπέρα. 

1. Προσπαθούμε να κρατήσουμε απόσταση από τις δεδομένες συνθήκες. Χαλαρώνουμε και προσπαθούμε να απομακρυνθούμε από τις στερεότυπες απαντήσεις που ήδη κατακλύζουν το μυαλό μας.

2. Παρατηρούμε ό,τι δεν βλέπουν οι υπόλοιποι. Έχουμε στο μυαλό μας την ερώτηση «κι αν ισχύει το αντίθετο;» που δεν τολμά κανένας να παραδεχτεί ότι μπορεί να δουλέψει....

3. Αμφισβητούμε όλες τις υπάρχουσες αντιλήψεις. Δεν κρατάμε τίποτα από το χθες. Η μαζική αποδοχή δεν σημαίνει τίποτα. Όλα μπορεί να είναι αλλιώς. Γιατί όχι;

4. Για να προχωρήσουμε στην επίλυση ενός προβλήματος πρέπει να δούμε βαθύτερα την κατάσταση, μέσα από μια σειρά διαφορετικών ερωτημάτων που θα θέσουμε στον εαυτό μας.

Με αυτό τον τρόπο ο Werren Berger κατέληξε στη δική του στρατηγική, αφού εμπνεύστηκε από όλες αυτές τις προσωπικές ιστορίες αναζήτησης της επιτυχίας που βρέθηκαν στο δρόμο του.

Χώρισε τα ερωτήματα που πρέπει να θέτουμε σε τρεις διαδοχικές κατηγορίες: 1). Γιατί; 2). Τι θα γινόταν αν; 3). Πώς; Και έτσι έφτιαξε ένα δικό του πλάνο για πραγματικά έξυπνες ερωτήσεις και απαντήσεις.